NotCache List Paramters: 87&489&0!model&531 Name List:بلاگ - لیست اخبار

«چ»؛ فیلمی ماقبل مساله یا بی‌مساله نیست

حالا بعد از دیدن 16 فیلم از ابراهیم حاتمی‌کیا همچنان می‌شود گفت که او شاخص ترین فیلمساز سینمای جنگ و دفاع ماست. و مهمترین و بهترین فیلمهای این ژانر به جز فیلم استثنائی سفر به چزابه ملاقلی پور- متعلق به اوست. چهار فیلم اخیراش اما جنگی نیستند: ارتفاع پست، به رنگ ارغوان، دعوت، گزارش یک جشن اجتماعی گرایند و یکی شان – ارغوان ظاهرا عاشقانه. از بین فیلم‌هایش دیده بان و مهاجر که بهترین‌اند و برج مینو و آژانس مهمترند و توضیح درونی تر فیلمساز. و مسئله شان آدمهای جنگ است؛ دیروز و امروز آنها از نگاه او .

بیشتر

چرا سینمای نعمت الله دوست داشتنی است؟

بزرگترین ویژگی دوست داشتنی سینمای «حمید نعمت‌الله»، وسواس شدید او برای فرار کردن از ابسوردیسم است. برای ابسوردیسم به سختی می‌توان معادلی در زبان فارسی پیدا کرد. حتی در زبان انگلیسی هم این کار سخت است و آمریکایی‌ها به اتفاق‌های عجیب و کمی خنده‌دار اصطلاحا ابزورد می‌گویند. اما به هر حال آدم ابزورد کم‌کم به نوعی معناباختگی و عبث‌نمایی می‌رسد که بی‌شک می‌توان آن را در همان واژه «پوچی» خلاصه کرد. «پوچی» جایی پدید می‌آید که «معجزه» نباشد. معجزه همان چیزی است که در دنیای مدرن به آن می‌گویند «شانس»، «اقبال» یا «توفیق».

بیشتر

یادداشت سید مهد دزفولی درباره مستند «گزارش چند قتل»

تاریخ: 28 خردادماه امسال، مستند «گزارش چند قتل» رونمایی شد که به موضوع قتل های زنجیره‌ای و خودکشی سعید امامی از نفرات کلیدی وزارت اطلاعات که در سال 1378 در بیمارستان خودکشی کرد، می‌پردازد. مستند در همین چند روز کوتاه بعد از انتشار واکنش عده‌ای از افراد رسانه‌ای و تاریخ‌نگار را برانگیخت که در این یادداشت تلاش می‌کنم به بخشی از آن شبهات و سوالات پاسخ دهم و البته خوشحالم که باعث واکنش هایی شده است و به نسبت بازدید آن در سایت های فروش فیلم همانند فیلیمو و سینمامارکت و ...(VOD) مناسب بوده است.

بیشتر

روایتی زنانه از یک عاشقانه سفید

رگ خواب عاشقانه را از چشم سوم شخص روایت نمی‌کند، دوربین را پشت پلک یک زن می‌کارد و بیننده را مجبور می‌کند جای تصویرسازی مشترک از ذهنیت مردانه یا زنانه خود با کارگردان از یک رابطه‌ی عاشقانه، روایت زنانه از یک عاشقانه را مرور کند. برای ما مردها خیلی ضروری است حس کنیم و درک کنیم وقتی وارد یک رابطه‌ی عاشقانه با زنی می‌شویم دقیقاً چگونه جزء جزء رفتارمان برای طرف مقابل معنی‌دار شده، مفهوم‌پردازی می‌شود و با تک‌تک جملات و رفتارها چه رؤیاهای تلخ یا شیرینی برای طرف مقابل می‌سازیم و چطور هر کلام آجری می‌شود برای یک زن که خانه آرزوهایش را با آن بسازد.

بیشتر

مُردن مرام ما نیست، عمری دوباره باید

«رگ خواب» فیلمی ‌با قابلیت‌های بسیار برای بد فهمیده‌شدن است. نعمت‌الله بازهم مثل سایر فیلم‌های کارنامه‌اش، از جایی پرت شروع کرده و بی‌رحمانه فیلم‌اش را به ‌آیینی برای خودشناسی شخصیت اصلی تبدیل می‌کند. نعمت‌الله هراسی از بد فهمیده‌شدن ندارد و همین «رگ خواب» را به ‌فیلمی ‌یگانه تبدیل کرده است.

بیشتر

بازخوانی یک پرونده مشکوک (نقدی بر مستند گزارش چند قتل)

اما آیا واقعا آن طور که رسانه های جریان دوم خرداد حکم صادر کردند سعید امامی مهره اصلی و عامل این جنایت بود؟ اخیرا هم مستندی را با عنوان " گزارش چند قتل" دیدم که چنین روایتی از قتل های زنجیره ای دارد بدون آن که اسناد متقنی در این راستا ارائه بدهد ویا صحبت ها واسناد مخالفان این مسئله را بشنوند وبببینند.

بیشتر

«فوتبال علیه دشمن» از تاریخ عبور کرده

روایت تاریخی یک پدیده به تنهایی جذابیت روایی و بصری ندارد و به طبع آن نمی‌تواند واجد معانی و تفاسیری باشد تا از قبل آن مستند را تاویل کنیم.یادگاری در فیلم «فوتبال علیه دشمن» از تاریخ عبور کرده و از نقطه سقوط فاصله گرفته است. او در این مستند فوتبال را به عنوان یک پدیده سیاسی و مردمی مورد بررسی قرار داده است.

بیشتر

دوره‌ات گذشته مربی!!

در کل که وقتی همه این دلایل را کنار هم می‌چینید متوجه می‌شوید «به وقت شام» را نباید دید، چون اساسا یک فیلم حکومتی است و مسأله حکومت هیچ وقت ربطی به شهروندان آن کشور ندارد. ما باید به دور از دغدغه‌های نظامی و سیاسی و حکومتی فیلمی ببینیم که به دل‌مان بنشیند. باید در خانه‌های‌مان بنشینیم، راحت، در آسایش، روی مبل‌های راحتی‌مان لم بدهیم، کلی خوراکی و تنقلات دم دست‌مان باشد و کانال را از روی شبکه جم و من و تو جابه‌جا نکنیم

بیشتر

سینمــایِ معمولی‌های قهــرمان

سیما و سینما: یکی از مشکلات ما در بحث‌های تمدنی توجه بیش از اندازه به حوزه سیاسی، اقتصادی یا حوزه علمی است و حوزه فرهنگ و هنر خیلی بررسی نمی‌شود. یک تمدن موقعی رشد می‌کند که بتواند در حوزه هنر هم حرف برای گفتن داشته باشد و این در تمدن غرب اتفاق افتاده است. آن‌ها در عالم هنر، این تمدن کنونی را خیال کرده‌اند.

بیشتر

نقدی بر مستند Dirty Wars (جنگ های کثیف)

در حقیقت این ، بیشتر از یک سوال است: در تلاشی برای به کمینه رساندن تلفات جانی آمریکایی‌ها و در عین حال بیشینه کردن خنثی سازی "اهداف باازش" آیا آمریکا قطب نمای اخلاقی‌اش را از دست داده؟ اگر مفهوم آن سوال غیر قابل هضم است، به این دلیل نیست که حس می شود «جنگهای کثیف» تخیلیست. به این دلیل است که واقعیت های آن ، ما را با این مواجه می کنند که چگونه و با چه هویتی خود را به عنوان یک ملت باور داریم؟

بیشتر